تبلیغات
ღஞ فرشته ی تنها ஞღ - مواظب اعمال خودباشید

امام صادق (ع) فرموده : میان دنیا و آخرت ٬ هزار عقبه است که آسانترین آنها مرگ است . همچنین امام صادق (ع) به

ابو بصیر فرموده : به یاد آور آن وقتی را که تنها در قبر باشی و چشمایت از حدقه در بیاید و به صورتت بریزد . و بند بند

بدنت از هم جدا شود . و گوشت بدنت را کرمها بخورند. وخیال کن که در آن حال هستی و هیچ زاد و توشه ای هم نداری

و از خداوند می خواهی که تو را به دنیا برگرداند و جبران مافات کنی . حال که اینجا هستی تصور کن این خواسته تو را

خداوند اجابت کرده و به دنیا برگردانده پس تا وقت باقی است جبران کن و کارهایی که مرضیّ خداوند است انجام بده و از

کارهایی که موجب نارضایتی و سحظ خداوند است دست بکش. (کفایة الموحدین ٬ ج ۴ ٬ ص ۲۵۴ به نقل از در تفسیر

مجمع البیان در ذیل آیات مربوط به برزخ می گوید : وقتی سه روز از دفن میت بگذرد روح او از خداوند اجازه می گیرد

تا در قبر به جسدش سری بزند ٬ هنگامی که به قبر می رود می بیند آب از بینی و دهان و گوشهایش جاری است پس گریه

اش می گیرد و می گوید ٬ ای بدن بیچاره من ! آیا به خاطر داری ایام زنده بودنت را در دنیا ؟ این است منزل وحشت و بلا

و پوسیده شدن بدن! و این است جای غم و پشیمانی ! سپس به آسمان می رود و بعد از پنج روز دوباره اجازه می گیرد و

برمی گردد. وقتی به قبر می آید می بیند چرک و زرد آب از بینی و دهان و گوشهایش جاری است ٬ باز گریه می کند و

می گوید : ای بدن بیچاره من! آیا هیچ در دنیا به فکر اینجا بودی تا چیزی از پیش بفرستی که اینجا به دردت بخورد؟!

دوباره به آسمان می رود و بعد از هفت روز دوباره اجازه می گیرد و برمی گردد و می بیند خون و چرک مانند سیل از

بینی و دهان و گوشهایش جاری است و کرم به آن افتاده باز گریه می کند و می گوید : این منزل جای محنت و بلا و

عقربها و کرمهاست . آیا هیچ به فکر اینجا بودی ؟ کجایند آن اقوامت که کوچکترین ناراحتی پیدا می کردی دور و برت را

می گرفتند؟!

دفع نفاق

رسول اکرم (ص): آوای خود را به هنگام صلوات بر من بلند کنید که آن نفاق را از بین می برد.

2-پاکیزه شدن اعمال

رسول اکرم (ص):صلوات فرستادن شما بر من موجب پاکیزه شدن اعمال شما می شود.

3-باز شدن در عافیت

 سول اکرم (ص):هرکس یک صلوات بفرستد خداوند متعال در عافیت را بر روی او می گشاید.

4-طیب مجلس

رسول اکرم (ص):هر جمعی که در مجلسی بنشیند و متفرق شوند و بر من صلوات نفرستند بویی از آن مجلس بر میخیزد  که از هر بویی ناخوش تر باشد. 

5-ثواب هفتادو دو شهید

رسول اکرم (ص):هرکس بر محمد و آل او صلوات بفرستد خداوند به او ثواب هفتاد و دو شهید عنایت می فرماید و از گناهان بیرون می آید مانند روزی که از مادر متولد شده باشد.

6- نوری در قبر و صراط و قیامت

رسول اکرم (ص):هرکس بر من صلوات بفرستد خداوند متعال در روز قیامت  به بالای سر و طرف راست و طرف چپ و بالا و پایین و به همه اعضا و جوارح او نور میدهد.

7- سنگینی میزان حسنات

امام صادق (ع)سنگین ترین چیزی که در روز قیامت در ترازوی اعمال بنده گذاشته می شود صلوات بر محمد و آل محمد است.

8-ایمنی از تلخی مرگ

رسول اکرم (ص): هرکس بر من بسیار صلوات بفرستد از تلخی مرگ ایمن خواهد بود.

«لا اله الا انت سبحانک انی کنت من الظالمین»

حضرت یونس علیه السلام مدت ها در میان قومش به ارشاد مردم پرداخت ولی در مدت سی و سه سال فقط دو نفر به او ایمان آوردند او هم قوم خود را نفرین کرد و خداوند به او وعده داد که در فلان تاریخ عذاب خود را بر آنان خواهد فرستاد  یونس از شهر خارج شد اما یکی از دوستانش در شهر ماند و مردم را از عذاب خدا ترساند و از آنها خواست توبه کنند و آنها که نشانه های عذاب وعده داده شده را دیدند  از ترس عذاب توبه و ناله کردند تا خدا عذابش را از آنان بر گرداند یونس به امید اینکه مردم نابود شده اند به شهر بازگشت و وقتی دید همه چیز عادی است و مردم به کارشان مشغول  عصبانی شد و شهر را بدون اجازه خداوند ترک کرد و با یک کشتی راهی دریا شد.

در بین راه ماهی غول پیکری به کشتی حمله کرد و به خواست خداوند متعال حضرت یونس را بدون اینکه به او آسیب برساند بلعید حضرت یونس وقتی به هوش آمد متوجه اشتباه خود شد و با ناله و تضرع به درگاه خداوند توبه کرد که توبه او در قرآن آمده است:((آنگاه که خشمناک برفت و پنداشت که هرگز بر او تنگ نمی گیریم و در تاریکی ندا داد : هیچ خدایی جز تو نیست ، تو منزه هستی ومن از ستمکاران هستم.))

 

آثار و برکات ذکر یونسیه

1-- پیامبر گرامى صلى الله علیه و آله وسلم : هر بیمار مسلمانى که این دعا را بخواند، اگر در آن بیمارى (بهبودى نیافت و) مرد پاداش شهید به او داده مى شود و اگر بهبودى یافت خوب شده در حالى که تمام گناهانش آمرزیده شده است .

 

2--امام صادق علیه السلام : عجب دارم از کسى که غم زده است چطور این دعا را نمى خواند چرا که خداوند به دنبال آن مى فرماید: ما او را پاسخ دادیم و از غم نجات دادیم و این چنین مؤ منان را نجات مى دهیم .

 

3- رسول خدا صلى الله علیه و آله وسلم : آیا به شما خبر دهم از دعایى که هرگاه غم و گرفتارى پیش آمد آن ادعا را بخوانید گشایش ‍ حاصل شود؟ اصحاب گفتند: آرى اى رسول خدا. آن حضرت فرمود: دعاى یونس که طعمه ماهى شد

على(ع) در كلام خداوند متعال

رسول خدا صلى الله علیه و آله و سلم فرمود:اى على،جبرئیل علیه السلام مرا درباره تو خبرى داد كه مایه روشنى چشم و

شادى دلم شد،او به من گفت:اى محمد،خداوند به من فرموده :محمد را از سوى من سلام برسان و او را آگاه ساز كه على

پیشواى هدایت و چراغ تاریكیهاى ضلالت،و حجت بر اهل دنیاست،زیرا او صدیق ‏اكبر و فاروق اعظم است (1) ،و من به

عزت خویش سوگند خورده‏ ام كه به آتش نبرم كسى را كه او را دوست داشته و تسلیم او و اوصیاى پس از او باشد،و به

بهشت در نیاورم كسى را كه دست از ولایت و تسلیم در برابر او و اوصیاى پس از او برداشته باشد.بحار الانوار 27/ .113

 

جهنم در روز قیامت

در تفسیر برهان است که : چون آیه « وَجییءَ یَوْمَئِذٍ بِجَهَنَّمَ » نازل شد صورت حضرت رسول اکرم (ص) تغییر کرد به

طوری که بر همه نمایان شد. این حالت حضرت برای اصحاب بزرگ آمد و برایشان سخت گذشت. یکی از آنان به خدمت

امیرالمومنین علی بن ابی طالب (ع) رفت و عرض کرد : از تغییر کردن حال حضرت رسول الله (ص) معلوم می شود که

خبر تازه هی است. جناب امیر (ع) آمد و عرض کرد :پدر و مادرم فدایت یا رسول الله ! امروز چه پیش آمدی شده است ؟

فرمود : جبرئیل (ع) آمد و آیه « وَجییءَ یَوْمَئِذٍ بِجَهَنَّمَ » را خواند( یعنی جهنم آورده می شود). حضرت علی (ع) گفت :

عرض کردم : جهنم چگونه آورده می شود ؟ فرمود : در حالتی آورده می شود که با هفتاد هزار مهار کشیده می شود و هر

مهاری را هم هفتاد هزار ملک گرفته اند و در دست هر ملکی پتکی از آهن . پس آن را با مهارها و زنجیرهایش می کشند

و برای آنها پاهای کلفت و محکمی است که هر پایی به مسافت هزار سال راه از سالهای دنیا است و دارای سی هزار سال

است. در هر سری سی هزار دهان و در هر دهانی سی هزار دندان و هر دندانی سی هزار برابر کوه احد و در هر دهان

دو لب است و هر لبی مطابق یک طبقه دنیا و هر لبی زنجیری است که هفتاد هزار ملک آن را می کشند که اگر خدا امر

فرماید که همه دنیا و آسمانها را و آنچه در بین آنهاست لقمه کند و فرو برد هر آینه برایش آسان باشد.

 

در آن هنگام جهنم جزع و فزع نماید و با خوف و ترسی کشیده شود و همه ترسش از خدای تعالی است ، پس از آن گوید :

ای ملائکه پروردگارم ! شماها را قسم می دهم آیا می دانید که خدا چه اراده دارد با من بکند ، آیا من گناهی کرده ام که

مستوجب عذاب شده ام ؟ همه ملائکه گویند : ای جهنم ! ما همه بی اطلاع هستیم . جهنم می ایستد و شیهه می زند و

اضطراب می کند و شراره آتش از آن می جهد که اگر رها شود و جلوگیری نشود همه اهل محشر را می سوزاند ، همه

اینها از ترس الهی است.

 

آنگاه از جانب حضرت حق ندا آید که : آرام باش ای جهنم! بر تو باکی نسیت. من تو را خلق نکردم که عذاب کنم بلکه تو

را برای عذاب و شکنجه دیگران آفریده ام. (تفسیر برهان ٬ ج ۴ ٬ ص ۴۵۹)

 

.: Weblog Themes By M a h S k i n:.